9 Şubat 2015 Pazartesi

Kitle İletişimi

KİTLE İLETİŞİMİ

Haberin, bilginin, düşüncelerin ya da genel anlamıyla kültürün insan topluluklarına çeşitli

araç ve tekniklerle dağıtılmasıdır. Burada belirli bir kaynaktan hedef kitleye mesajların tek yönlü

olarak gönderilmesi söz konusudur. Bu iletişimde alıcının kimliği ve mesajı algılayıp algılamadığı

ya da nasıl algıladığını öğrenmekte güçlükler vardır. Alıcının mesaj algılama ve anlamlandırma

biçimi ile mesajı aldığı ortamın şartları kitle iletişim sürecini etkilemektedir.


KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI

Gazete, dergi, radyo, televizyon ve internet yaygın olarak kullanılan kitle iletişim araçlarıdır.

Bu araçlar düşünce ve haberleri çok kısa zamanda geniş kitlelere duyurmak için belli aralıklarla

ya da sürekli olarak yayın yaparlar. iletişim teknolojisindeki yeni gelişmeler (uydu yayınları,

kablolu yayınlar ve şifreli yayınlar ile bilgisayar teknolojisi) kitle iletişimini daha yaygın ve daha

karmaşık hâle getirmiştir.

KİTLE İLETİŞİMİNE TEMEL OLAN OLAYLARIN KRONOLOJİSİ

MÖ-3500 Yazı icat edildi.

MS-105 Kâğıt icat edildi.

1436 Matbaa icat edildi.

1727 Ülkemizde matbaa kuruldu.

1729 Ülkemizde ilk kitap basıldı (Vankulu Lugatı).

1820 Elektromanyetik akım Danimarkalı bilim adamı Oersted (Örsted) tarafından keşfedildi.

1831 Ülkemizde ilk resmî gazete basıldı (Takvim-i Vekayi).

1862 Ülkemizde ilk dergi basıldı ( Mecmua-i Fünûn).

1863 ilk Türk pulu satışa çıktı.

1867 Daktilo icat edildi.

1876 Telefon icat edildi (Graham Bell).

1878 Ampul icat edildi (Edison).

1908 Ülkemizde ilk telefon kullanıldı.

1920 Dünyada ilk radyo yayını yapıldı.

1926 Dünyada ilk TV yayını yapıldı.

1927 Ülkemizde ilk radyo yayını yapıldı.

1941 Bilgisayar icat edildi.

1960 Dünyada ilk internet bağlantısı kuruldu (ABD).

1993 Ülkemizde ilk internet kullanımına başlandı.

Kitle iletişim Araçlarının İşlevleri

1. Bilgilendirme, haber verme,

2. Etkileme, kamuoyu oluşturma,

3. Kişileri yaşadıkları toplumun bir parçası hâline getirme (toplumsallaştırma),

4. Kültürün nesilden nesile geçişine ve gelişmesine katkı sağlama,

5. Eğitme,

6. Eğlendirme, hoşça vakit geçirtme,

7. Dış dünyayı görmemizi sağlama,

8. Eşya ve hizmetlerin tanıtılmasına, satılmasına yardımcı olma.

Kitle iletişim araçları; birey, grup ya da örgüt, sosyal kurum, toplum ve kültür düzeyinde

etkili olurlar. Bireyin de bilgi, duygu, görüş, tutum ve davranışlarını etkiler. Bu etki bireyin

değerleri ile örtüştüğü sürece daha fazla olur. Toplumsallaşma (sosyalleşme) sürecinde

de bireylere yardımcı olurlar. Özetle kitle iletişim araçları; bilgi, görüş ve düşüncelerin

paylaşılmasını sağlayan; sosyal örgütlenmeyi güçlendiren; kamuoyu oluşturan; insanların

anlama, anlatma, öğrenme ve eğitim gibi çeşitli ihtiyaçlarını karşılayan; insan ilişkilerini

değiştirip geliştiren; yeni davranış ve tutum kalıplarını, görüş ve düşünce akımlarını

yaygınlaştıran en etkili iletişim araçlarıdır.

keşfedildi.

Kitle İletişim Araçlarının Önemi

Kitle iletişim araçları, halkın sosyalleşmesinde, siyasal ve sosyal kararlara varmasında, günlük

bilgi ihtiyacını karşılamasında önemli rol oynar. Kitle iletişim araçlarının, toplumun siyasal

yönden olgunlaşmasında, demokratik davranışı ve temel hakları içselleştirerek karar verme

sürecinde, doğru etkilenmesinde büyük bir önemi vardır. Kitle iletişim araçlarının ülke ve dünya

sorunları hakkında kamuoyuna bilgi vermesi ve bu konulardan hangisinin kamuoyunda önceliğe

sahip olması gerektiği konusunda etkili olduğu görüşü kabul edilmektedir. Toplumda, kitle

iletişim araçlarının gündemine aldığı, büyük ağırlık ve yer verdiği konular önemli olarak

algılanmaktadır.

0 yorum to “Kitle İletişimi”

Yorum Gönder