İletişim kavramı pek çok kişi tarafından değişik şekillerde
tanımlanmıştır. Hoben, iletişimi “ düşünce ve görüşlerin
sözlü olarak karşılıklı alış-verişi”, “bizim başkalarını,
başkalarının da bizi anlamalarına yarayan süreç”,
“sözcüklerin, resimlerin, figürlerin, grafiklerin vb. sembollerin
kullanılarak bilgi, duygu, düşünce, ve becerilerin aktarılması
süreci”, “bir kaynağın, davranışlarını kasıtlı biçimde etkilemek
üzere bir alıcıya mesajlar iletmesi” olarak tanımlamıştır. Bir
iletişim sürecinde kaynak, mesaj, kanal, alıcı ve geri bildirim
ögeleri bulunmaktadır.
1) Verici (Kaynak)
Kaynak iletişimi başlatan kişidir. Kaynağın hedefi
iletişim kurmak istediği kişide davranış değişikliği
oluşturmaktır. Eğitim sürecinde, öğrencilerde davranış
değişikliği oluşturmak üzere bu görevi üstlenen kişi
öğretmendir.
2) Mesaj (ileti)
Kaynağın alıcıyla paylaşmak istediği düşünce, duygu
ve davranışları temsil eden sembollerdir. Kaynak, sahip
olduğu bir fikri ya da onunla ilgili davranışları alıcısı ile
paylaşmak isterse öncelikle hareket, jest, mimik, söz,
yazı gibi unsurlardan en az biri ile yapılmış bir mesaj
hâline getirmelidir. Eğitim sürecinde mesajı; ders kitabı,
program içeriği ya da öğretmenin yaptığı konuşmalar
oluşturmaktadır.
3) Kanal
Seçilen mesaj aktarıcı tarafından kanal aracılığıyla alıcıya
gönderilen bir sinyale dönüştürülür. Buna kodlama denir.
Yani kodlama; bilginin, düşüncenin, duygunun iletime uygun
hazır bir mesaj hâline dönüştürülmesidir. Bir telefon için, kanal
kablodur. Sesimiz kablo aracılığıyla alıcıya aktarılır.
Kanallar fiziksel olabilir (bedenimiz), teknik olabilir (telefon
kablosu) ya da toplumsal olabilir (okullarımız, gazeteler vb.).
iletişimin etkili ve başarılı olabilmesi için iletişimin amaçlarına,
hedef kitlenin özelliklerine, zaman ve mekân şartlarına uygun
kanal seçilmelidir. Mesela, okuma yazma oranının düşük
olduğu toplumlarda gazete ve dergi yerine radyo ve televizyon
daha etkili olabilecek iletişim kanallarıdır.
4) Alıcı (Hedef)
Kaynağın gönderdiği mesajlara hedef olan kişi ya da
kişilerdir. Mesajı veren öğretmense beklenen davranışı
gösteren öğrenci, mesajı veren öğrenciyse beklenen
davranışı gösteren öğretmendir.
5) Geri Bildirim (Geri Besleme)
Alıcının mesajı çözüp değerlendirmesinden sonra yeni
bir mesaj kodlaması ve geri bildirim yapmasıdır. Geri
bildirim alıcı kişinin kaynak kişi karşısındaki konumunu
açıklığa kavuşturur.
Bütün iletişimlerde verici kişinin en çok ilgilendiği konu,
geri bildirimdir. Mesajın alıcıda yarattığı etki ve alıcının
iletişime katılarak aldığı yer ancak geri bildirimlerle açıklık
kazanır. Alıcı tarafından geri bildirim verilmemesi, iletişimi
bozan ve engelleyen bir faktördür. Geri bildirim verilen
mesajların kullanılmasına imkân sağlar.
9 Şubat 2015 Pazartesi
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)